15 nov 2025

EU uppdaterar kontrolldirektivet för farligt gods

EU har antagit direktivet (EU) 2025/1801, som uppdaterar de regler och bilagor som styr hur vägkontroller av farligt gods ska genomföras. Direktivet är en uppdatering av tidigare kontrolldirektiv och ska införas i medlemsländernas lagstiftning senast den 23 juni 2026. I Sverige innebär det bland annat förändringar för Polismyndighetens tillsyn av vägtransporter av farligt gods.

Ny standardiserad kontrollista

Direktivet inför en ny uppdaterad kontrollista som ska används vid alla vägkontroller. Listan är anpassad till senaste ADR regelverket och ska ge en mer konsekvent genomgång av fordon, dokumentation, märkning och förpackning vid kontroller. Den nya listan innehåller även referenser till bestämmelser i ADR.

Tydligare ansvarsfördelning

Direktivet klargör vilka aktörer som omfattas av ansvar vid hantering och transport av farligt gods. Förutom transportörer och förare omfattas även avsändare, packare, lastare, fyllare, tankoperatörer och mottagare. Syftet är att säkerställa att brister i förpackning, märkning eller dokumentation ska kunna spåras till rätt aktör, och att ansvarsfördelningen motsvarar den som finns i kapitel 1.4 i ADR.

Ny klassificering av överträdelser

Bilagan som reglerar överträdelser har reviderats och delar in dem i tre kategorier baserat på risknivå. Kategoriseringen används av myndigheter för att bedöma vilka brister som är mest allvarliga och vilka som har lägre risk.

Exempel på brister i riskkategori I (hög risk) är:

  • Transport av farligt gods utan korrekt märkning av fordonet

  • Användning av icke godkända kollin, tankar, behållare eller fordon

  • Brister i lastsäkring

  • Transport av farligt gods utan erforderliga handlingar i fordonet eller i ett tillåtet elektroniskt format

  • Underlåtelse att utse en säkerhetsrådgivare

  • Underlåtelse att följa bestämmelser om transportskydd enligt ADR 1.10

Påverkade myndigheter i Sverige

I Sverige är det framför allt Polismyndigheten som påverkas, eftersom direktivet berör vägkontroller av farligt gods. Även MSB påverkas som tillsynsmyndighet för säkerhetsrådgivare och transportskydd. Myndigheterna behöver uppdatera sina rutiner för tillsyn och riskbedömning i enlighet med de nya EU-kraven.

Tillbaka
Produkten har lagts till kundkorgen.